Autokrassers

We zouden allemaal wel onze autolak in topconditie willen houden, Maar kleine krasjes zijn moeilijk te voorkomen. We moeten dit maar accepteren en verbergen onder dikke lagen was. Helaas wordt dit iets moeilijker als iemand creatief met zijn sleutel bezig is geweest. Krassen zijn voor niemand leuk en vooral niet als mensen krassen expres op je auto neer zetten. Het is trouwens heel verbazingwekkend hoe veel mensen bewust met hun sleutel een auto bekrassen. Die mensen die de krassen zetten zijn vaak jaloers op een collega, buurman, bekende of een onbekende. Als je meer over het aantal autokrassers wil weten kun je het opzoeken op Google.

Dagherstel

Gelukkig heb je schade bedrijven die ook dagherstel van een kleine autoschade aanbieden. Je kunt bij zo’n bedrijf (parkeer)deukjes, ondiepe krassen, diepe krassen en bumperbeschadigingen laten maken. Een schade bedrijf bied een innovatie reparatiemethode aan en dat houd in dat ze geen panelen van de auto hoeven af te halen. Ze hoeven dan bijvoorbeeld bij krassen op het portier niet de hele deur los te maken en opnieuw te spuiten. Deze krassen kunnen ze plaatselijk bij spuiten, zonder zichtbaar kleurverschil. Dat zorgt voor een veel snellere efficiëntere reparatie. Ze kunnen deze techniek alleen toepassen bij autoschade die kleiner zijn dan een vel A4 papier. De autoschade moet ook op een vlak oppervlak zijn ander kan deze methode ook niet.

Voordeel

Het voordeel is dat dit veel tijd bespaart en dus ook kosten. De auto hoeft namelijk niet naar de garage en is vaak binnen een dag al hersteld. Hiernaast is het meestal onzichtbaar (afhankelijk van de staat van de lak).

Cleanen van de autolak

In sommige gevallen is de autolak zó verweerd dat het niet mogelijk is om met een poetsbeurt de oude helderheid terug te halen. In deze gevallen gaat het vrijwel altijd om een zogenaamd een laags laksysteem. Dit systeem wordt door autofabrikanten al enkele jaren niet meer toegepast. Bij verweerde lak of ook wel doffe lak dient een slijpmiddel oftewel ‘cleaner’ te worden toegepast. Dit middel slijpt de verweerde toplaag van de lak. Bij wegpoetsen van het slijpmiddel ziet u aan de kleur van de restanten dat een deel van de laklaag verwijderd is. Na het ‘cleanen’ moet wel weer een siliconenlaag aangebracht worden. De laklaag dient dus gepoetst te worden.